Hogeschoolprijs voor Value Creators Windesheim

Menu

Hogeschoolprijs voor Value Creators Windesheim

Tijdens het Comeniusfestival op 1 maart werden drie prijswinnaars bekend gemaakt van de Nederlandse Hoger Onderwijspremie 2021. Het Team Value Creators van het Windesheim Honours College won de derde prijs en €500.000,- voor nieuwe innovatieve projecten.

Het Team Value Creators leert studenten samenwerken aan complexe maatschappelijke onderwerpen met als doel hen klaar te stomen voor een internationale carrière. Coördinator María Garcia Alvarez mocht de prijs en de bokaal, een bronzen oog ontworpen door studenten van de TU Delft, namens het team in ontvangst nemen van minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven. De jury waardeerde vooral de manier waarop deelnemende studenten worden voorbereid op een internationale carrière en het grensverleggende karakter van het project. ‘Studenten krijgen veel vrijheid maar de verantwoordelijkheid ligt structureel bij henzelf.’ Ook het enthousiaste docententeam kreeg veel waardering. Alvarez: ‘I take the baby home now.’ Ze liet doorschemeren dat het geldbedrag mogelijk zal worden besteed aan het ontwikkelen van nieuwe tools of digitale platforms maar dat het geld ook is te vertalen naar waardevolle extra tijd voor het project.
De onderwijspremie is in het leven geroepen om docententeams die topprestaties leveren op het gebied van onderwijsinnovatie en kennisdeling te belonen en samenwerking te stimuleren.

Het juryrapport

‘Het Team Value Creators bereidt studenten voor op een internationale carrière als change agents, die bijdragen aan een duurzame wereld. De beoordelingscommissie is enthousiast over dit grensverleggende initiatief waarbij de verantwoordelijkheid voor het leerproces – op een gestructureerde manier – bij de student is neergelegd. Deelnemende studenten bepalen zelf aan welke grote en complexe vraagstukken zij werken met betrekking tot de Sustainable Development Goals. Studenten wordt geleerd om betekenisvol in netwerken te leren en te participeren, waarbij het leren stellen van de juiste vragen, belangrijker is dan het geven van de juiste antwoorden. De commissie heeft gemerkt dat de studenten erg enthousiast zijn, grote ambities hebben en de lat hoog leggen. De samenhang tussen activiteiten en zelfregulerend leren en toetsing is goed uitgewerkt. De commissie vindt dit een interessantinitiatief voor de toekomst van het hoger onderwijs. De commissie was vooral onder de indruk van het enthousiasme van het onderwijsteam en de drijfveren van de afzonderlijke leden om van dit initiatief een succes te maken. Wel beveelt de commissie aan om nader (didactisch) onderzoek te verrichten naar de verschillende onderdelen van het leerproces, in het bijzonder gericht op studenten die meer structuur nodig hebben.’